Erotismul in carti si filme

Vorbeam zilele acestea cu un amic scriitor, care considera scenele erotice din carti imposibile. Greu de scris, greu de gasit acele elemente care sa le treaca dincolo de bariera banalului si a previzibilului. M-a intrebat ce anume ma emotioneaza, care sunt momentele senzuale dintr-o carte sau dintr-un film care imi raman in memorie timp indelungat.


I-am zis ca sexul nu este niciodata banal, pentru ca intotdeauna are resorturi personale, greu de marturisit. Nici macar scenele de casnicie veche si plina de rutina nu sunt banale, pentru ca inveti din ele limitele suportabilului. Insa fiecare avem in noi valente diferite de interpretare.

Pe mine ma impresioneaza trei situatii, cu toata gama lor de nuante:

- in primul rand iubirea incipienta, cautarea, buzele care saruta ceva ce nu cunosc si se roaga sa nu cunoasca niciodata, sexul cu un strain pe care il privesti si stii ca trebuie sa il saruti si ca nu se poate altfel, ca trebuie sa fii carne din carnea lui, erotismul inocent din primele clipe ale unei povesti ce nu conteaza daca va fi sau nu.

Ex: Legaturi bolnavicioase, de Cecilia Stefanescu; scena de sex din Taking Lives intre Angelina si Ethan, scena dintre Scarlett si Jonathan Rhys Meyers din Match Point, Diane Lane si Olivier Martinez in Unfaithful.


- apoi, ma impresioneaza dragostea plina, dureroasa, imposibila si pana la moarte. Sexul din disperare si dor, sexul care rupe sufletul din tine si il calauzeste pe drumuri deviate de la normalitate, sexul care te impinge la fapte ce nu iti pasa cat de abitir vor fi judecate, sexul fara tine - doar cu inima, mintea si prezentul celuilalt.

Ex: Brokeback Mountain, The Notebook, Castele de carton, de Almudena Grandes, Pacientul englez

 

- si cea din urma categorie, mai putin agreata de neinitiati, este sexul dintr-o singura perspectiva, tainic, scabros, dur de multe ori, imposibil de ocolit, care iti arde maruntaiele, de la care nu te poti abtine si care te striga mereu si mereu cu o voce de pacura. Esti despuiat si inchis intr-o cusca fara zabrele, oamenii arunca vorbe bolovanoase in tine, insa tu nu poti renunta la povestea ta, pentru ca este singura care te tine in viata si in moarte.

Ex: Lolita, de Vladimir Nabokov, dar mai ales scena din film cand Jeremy Irons o devoreaza din priviri pe Dominique Swain cu o tristete covarsitoare, Notes on a Scandal, Tropicul capricornului, de H. Miller.



Pe tine ce scene de sex te-au impresionat in carti si filme?

Un comentariu:

  1. Pentru unii, erotismul e un stil de viata: il adora, il venereaza, il cultiva; traiesc din el, se hranesc cu el, fie ca parte a unei industrii erotice, fie ca oportunitate de a urca treptele sociale, sau a avea un stil de trai mai mult decat satisfacator. Pentru altii, e un moft, un mod de a epata, de a se evidentia si a ramane in lumina reflectoarelor (vezi cazul pitipoancelor de Bucuresti sau a vedetelor din show-biz).

    Pentru mine (si in general pentru cei de varsta mea) erotismul e o stare de spirit. Il descoperim milimetru cu milimetru, ne minunam de el si il degustam ca o trufanda.

    Este, cred, efectul unei chimii interne, hormonale, care se manifesta firesc, metabolic, as spune, la varsta la care suntem programati sa ne descoperim unii pe altii, din punct de vedere sexual.

    Natura zice: “Acum e momentul sa fiti frumosi, sa iubiti si sa fiti iubiti; acum e momentul sa va impreunati si sa nasteti copii. Adica sa procreati”.

    Numai ca noi, oamenii, smecheri fiind, nu ne grabim si amanam deznodamantul traind, parsivi, intr-un univers erotic exemplar.

    Si tranformam erotismul, dintr-un “instrument tehnic”, intr-o stare de spirit. Unii. Pentru ca altii, am mai zis…

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...