Malaysia & Thailanda - concluzii!

În martie 2013 se împlinesc 8 luni de când am plecat în Asia de SE. Mda, timpul a trecut foarte repede şi noi de abia acum ar fi trebuit să ne întoarcem din aventura asiatică. Mă bucur ca nu s-a întâmplat acest lucru, deşi ambele decizii - de plecare şi de întoarcere - au fost ale mele. Am greşit. Am mers mai departe. Am învăţat? Eu zic că da. Iar acum sunt pregătită pentru scena finală şi câteva concluzii...

1. Am fost acuzată că am plecat în Asia de SE fără să citesc nimic despre zonă. Total fals! 7 luni m-am pregătit pentru călătorie, am devorat toate cărţile, toate blogurile, toate revistele, ghidurile şi pozele posibile şi imposibile, am calculat bugete, am mers pe străduţe cu Google Maps. Din păcate, nimic din ce am citit/văzut/auzit nu a fost la fel cu realitatea de la faţa locului. NIMIC!

2. Nici nu mai ştiu dacă să râd sau să plâng când citesc pe bloguri că se poate trăi în Thailanda cu 200 de dolari pe lună. Aleg însă râsul :)))

3. Dacă aş mai merge vreodată în Asia de SE, cred că aş apela la o agenţie de turism sau la călătoriile organizate de Brăduţ. Însă nu cred că se va mai întâmpla. Singurul loc pe care aş dori să-l revăd şi să-l cecetez pe îndelete este Bangkok-ul. Şi aş vrea să ajung în Singapore...

4. Nu sunt exagerat de pretenţioasă la mâncare, în general mă împac repede cu ce găsesc proaspăt prin pieţe sau prin magazine. Asia însă mi-a schimbat complet percepţia despre... food & drinks. Am descoperit că cea mai mare slăbiciune (psihică) a mea este hrana. Mda, nu este simplu să recunosc acest lucru, credeţi-mă. Pentru că iar se vor ridica voci "plăcute". Da, am suferit de foame, am plâns uneori, nu m-am adaptat deloc, nu mi-a plăcut aproape nimic. Singurele lucruri comestibile din Asia au fost pentru mine: orezul fiert simplu, ananasul, o mâncare din supermarket din Bangkok, pepenele verde, salata... Pe insula Tioman din Malaysia, mâncam o singură dată pe zi, orez fiert cu jumătate de conservă de peşte. Dacă stăteam mai mult probabil mă obişnuiam. Însă prefer să aleg eu cu ce să mă obişnuiesc... şi asta este valabil şi pentru mizerie, ciudăţenii şi altele asemenea.

5. Sunt definitiv şi irevocabil iubitoare de mari oraşe, cu zgârie-nori. Îmi plac şi zonele mai retrase, vintage, boeme sau plajele pustii, însă oraşele sunt marea mea slăbiciune. Totul trebuie să fie mişcare, emoţie, culoare, agitaţie, haos chiar:)

6. Mi-am împlinit visul de a locui pe o insulă exotică. 14 zile lungi am stat pe Tioman Island, în Marea Chinei de Sud. A fost şi bine, şi rău. M-am îndrăgostit de o pisică, de plaja albă, de căldură, de fructele din copaci, dar mai ales de oameni. Total diferiţi de ce am mai văzut prin Asia de SE.

7. Clar, din Asia avem cele mai frumoase fotografii! Deocamdată...

8.  A fost cumplit de greu să plec la drum cu 5 joburi după mine. Nu mă plâng, pentru că îmi place la nebunie ce fac. Dar lipsa internetului, drumurile lungi şi proaste, hotelurile minuscule, fusul orar, oboseala infernală - toate au contribuit la orele lungi, nesfârşite de muncă destul de grea. Din fericire, toată această experienţă mi-a folosit enorm! Acum pot lucra de oriunde, de două ori mai repede, de două ori mai bine.

9. O altă experienţă negativă a fost cea legată de buget. Nu mi-am închipuit că nu mă  voi descurca, din moment ce câştigam cam 600 de euro/lună. Şi că de abia în aprilie 2013 voi termina datoriile după călătoria în Asia de SE. Probabil că de acum, voi calcula de 10 ori înainte măcar de a mă gândi la un posibil buget.

10. Nu mi-a prins bine să mă relaxez pe drum. Când mă simţeam cât de cât ok - în Kuala sau pe Tioman - se întâmpla câte ceva rău. Am fost într-o permanentă stare de stres. Vă jur că am avut momente când mi-a fost cu adevărat frică. Din păcate, am rămas cu acea frică şi a ieşit la suprafaţă în următoarea călătorie, prin Portugalia. Sunt mult mai stresată, mai agitată pe drum. Acest lucru trebuie să dispară urgent din viaţa mea!

11. Am văzut locuri uluitoare. Mi-au plăcut la nebunie turnurile Petronas şi parcurile din Kuala, dar şi toţi localnicii din Malaysia. Le iubesc pe gazdele la care am stat pe Tioman Island. M-am îndrăgostit din prima seară de Bangkok. Insulele, jungla, plajele, oraşele, pieţele, aglomeraţia, culorile, căldura - mi-au cam plăcut.

12. Am urât din prima clipă Chiang Mai-ul. Şi mi-am dorit atât de mult să-mi placă... Mi s-a părut un cătun oropsit, o groapă, o adunătură de turişti beţi şi drogaţi, o avalanşă de mizerie, de boală şi de ţânţari, cu pieţe oribile, pline de scursuri. A fost cea mai neagră perioadă petrecută în Asia de SE şi cea mai lungă, din păcate. De ce am ajuns acolo? Nu ştiu, probabil pentru că nu aveam de ales, din cauza bugetului. De ce nu am plecat imediat? Pentru că nu mi-am ascultat instinctul - care mi-a şoptit din prima seară să iau drumul Bangkok-ului (şi acum regret enorm). De ce nu am plecat mai târziu? Pentru că nu mai aveam cu ce...

13. Toată lumea se întreabă ce s-a întâmplat de fapt în Chiang Mai. Şi am să vă spun: m-am îmbolnăvit. O singură dată am cumpărat mâncare de pe stradă (o bucăţică de pui) de la cea mai curată bătrână pe care am văzut-o. Nu am crezut că mă mai trezesc dimineaţa. Am avut HFMD, o boală fără tratament, de la care au murit oameni în Asia de SE. Din fericire, am avut o formă uşoară. Marele necaz a venit din partea oamenilor, prietenilor, cunoştinţelor: nimeni nu credea ce spun, nimeni nu înţelegea, nimeni nu asculta... Am primit înjurături, ameninţări, e-mail-uri de "dulce". De ce? Nu pot să înţeleg... De fapt, eu am plecat în Asia să îmi trăiesc propria poveste, nu am fost obligată să îmi placă sau să scriu de bine despre turismul (de miliarde dolari) de acolo. NU?

*Pe această cale, vă recomand călduros să vă faceţi asigurări medicale de călătorie, chiar şi de viaţă. Şi mai ales, plecaţi la drum cu o agenţie de turism profesionistă, care se poate ocupa de orice urgenţă!

14. Am citit câteva articole publicate în ziare americane, trimise de o prietenă bună din Los Angeles, care descriau faţa nevăzută a vieţii din Asia de SE, morţile, boala, compromisurile, mizeria şi indiferenţa. Toate astea au lucrat în defavoarea mea şi a puterii pe care cred că o am. Într-o singură clipă, am renunţat. Pentru că mi-a fost, pur şi simplu, frică. Acum sunt convinsă că nu ni s-ar fi întâmplat nimic şi că nu muream pe drum, că frica mea a fost o prostie monumentală. Însă atunci nu vroiam să stau şi să aflu lucrurile astea...

15. Nu mi se pare nimic grav, aberant, neomenesc sau ciudat că eu am fost în Asia de SE şi nu mi-a plăcut. Ştiu că sunt diferită. Şi îmi voi face întotdeauna meseria aşa cum cred eu, aşa cum ştiu. Nu puteam să nu spun lucrurilor pe nume. Asta a fost realitatea mea. Asta a fost povestea mea. Fie că unii sunt de acord sau nu. Nici nu mă intereseaza acest lucru. Eu am fost acolo şi asta am trăit.

16. Sunt foarte recunoscătoare partenerilor (Qatar Airways) care m-au ajutat să ajung în Asia, dar care m-au şi adus înapoi acasă, când eram disperată. A fost o lecţie foarte importantă în viaţa noastră această călătorie şi le mulţumesc pentru grijă, pentru bunătate şi pentru serviciile impecabile.

17. Sper să nu citiţi printre rânduri şi să vă opriţi la părţile rele ale acestei poveşti. Ştiu că mă adresez unei comunităţi inteligente, cu spirit de observaţie şi cu putere de înţelegere. Vă mulţumesc încă o dată că aţi fost alături de noi! A însemnat enorm fiecare vorbă bună! Până când nu eşti plecat la mii de kilometri depărtare, nu înţelegi semnificaţia unei îmbrăţişări virtuale cu adevărat.

*Malaysia şi Thailanda sunt două ţări care merită văzute. Chiar dacă eu am avut experienţe mai puţin plăcute, asta nu înseamnă că voi - cu o călătorie bine organizată - nu vă puteţi bucura de o zonă interesantă a lumii. Milioane de turişti vizitează anual Asia de SE.

18. Asia de SE a însemnat în cifre: 30 de ore de zbor, 60 de zile, 6 oraşe, 5 hoteluri, peste 2.000 de euro, 2 capitale, o insulă exotică şi zeci de porţii de orez (îhhh!).

19. Călătoria în Asia de SE a fost o adevărată experienţă. Acum trebuie să învăţ din ea, să devin mai puternică, să înţeleg şi să mă lupt cu fricile fără rost. Lumea este frumoasă şi bună, iar cel mai grozav loc din lume este... drumul.

20. Sunt mândră şi fericită că am ajuns în Asia, că am văzut turnurile Petronas, că am văzut pieţele pline de culoare, magazinele şi tarabele lor, că am încercat acele mâncăruri (chiar dacă unele erau groaznice), că am mers muuulte ore cu autobuzele între oraşe, că am vorbit cu oameni total diferiţi de noi, că am cunoscut, că am încercat în fiecare zi să înţeleg, că am mâncat cel mai grozav ananas din lume, că Vlad a făcut nişte fotografii incredibile, că m-am plimbat cu barca prin Bangkok, că am cules mango, că am mers în burta unui ferry pe Marea Chinei, că am auzit jungla, că am văzut maimuţele sălbatice, că am mângâiat un pui de elefant, că am mirosit flori şi condimente rare, că am văzut cele mai frumoase temple, că am simţit căldura seducătoare şi că nimeni nu-mi poate anula aceste amintiri. Nimeni. Orice ar spune. Nu m-aş mai întoarce în Malaysia sau Thailanda, însă le voi purta pentru totdeauna cu mine...

CITEŞTE ŞI:

9 comentarii:

1. Ioana draga, chiar ma intrebam daca Asia este asa fumoasa si ieftina precum am citit pe mai toate blogurile de calatorii. Se pare ca nu.
    Si eu sunt genul care nu se poate acomoda foarte usor cu mancarea sau cazarea (mai bine stau mai putin la munte/mare si stau la un hotel/pensiune decat sa stau la cort fara dus, buda, etc. - si bunica-mea inca mai are buda in fundu' curtii, ca sa zic asa :) ). Deci ma bucur ca ai scris despre Asia asa cum ai vazut-o tu, cum ai perceput-o.
    Intr-adevar, din Asia ai cele mai frumoase poze pe care si eu le admir zilnic, doar calendarul sta la loc de cinse in casa ;)

Răspunsuri
    1. Alexa draga, Asia de SE este si frumoasa, si ieftina. Mult mai frumoasa si mai ieftina decat alte destinatii din lume. A nu se intelege gresit acest lucru. Depinde ce intelegi prin frumos si ieftin. Uneori, lucrurile ieftine nu ti se potrivesc. Iar frumusetea desavarsita poate ascunde multe elemente neplacute in spate. Paradisul nu exista. Dar daca ai inspiratia si inteligenta sa alegi bine, te poti bucura de o vacanta placuta in Asia.

Ștergere
    2. Frumoasa si ieftina... ok. Dar parca prea frumoasa o descriu unii si, dupa cum spune si proverbul: "La pomul laudat sa nu te duci cu sacul", mi s-a parut prea laudata.
      Mai citeam undeva acum ceva timp, nu-mi mai aduc aminte unde exact, dar m-a pus pe ganduri, ca in spatele frumusetii locurilor turistice se intinde o saracie de nedescris, in spatele hotelurilor de pe plaja sunt cocioabe si oamenii traiesc destul de "modest", ca sa zic asa.
      Poate daca te duci pe o insula, ca turist, poti spune ca Asia este ieftina (comparand chiria, utilitatile si mancarea din Bucuresti cu cele de pe insula). Dar daca te duci pe cont propriu si vrei sa vezi cat mai mult din cultura tarii respective, este cu totul altceva.
      Probabil si voi, daca ramaneati pe Tioman, vi s-ar fi praut Asia si ieftina si frumoasa. Zic eu...

Ștergere
    3. Ai inteles perfect. Multumesc!

2. Ioana, am vizitat si eu Thailanda de 2 ori, cu grup organizat (Bangkok si Pattaya) si mi-a placut foarte mult. Cu mancarea m-am acomodat greu.
    Thailanda este mult mai ieftina decat Europa, chiar si in Bangkok, in mall-uri.
    Tarile din Asia de SE sunt putin mai ciudate pentru noi europenii iar eu nu recomand ca turistii sa se aventureze in excursii pe cont propriu in afara zonelor foarte turistice. Asia e mai ciudata si de multe ori periculoasa. Dar frumoasa. Eu m-as intoarce in Thailanda si cu siguranta vreau sa ajung in Singapore.

RăspundețiȘtergere
  3. Imi place foarte mult acest articol, si ar trebui sa existe mai multe asfel de articole pentru a fi cat mai informati in aceasta privita. Mai asteptam articole de acest gen, la fel de bune si chiar ma intereseaza foarte mult acest subiect.

4. Mda..foarte ciudat..eu am avut o cu totul alta experienta cu Thailanda..am vizitat zona phuket si inca vreo 7 insule, pe cont propriu..ceva mai frumos nu am mai intalnit, am venit recent din Mauritius, nici nu se compara, ador mancarea, mai sanatos decat in Thailand nu am mancat..ff ieftin in comparatie cu Europa...am stat inclusiv pe o insula fara electricitate, numai cu lampas cu petrol, thailandezii sunt primitori, in general foarte cinstiti, trebuie facut vaccinul ptr malarie, dar cu spray d tantari e chiar ok (eu nu am fost vaccinata dar a fost in regula), nu e indicat sa mananci de pe strada..ce sa zic..saracie este destula si in romania, si diferenta intre clasele sociale..depinde de fiecare cum priveste lucrurile..pacat ca te'-ai imbolnavit..

Răspunsuri
    1. Mda, nu am fost prea zen in perioada aia. In Thai am stat doar in Chiang Mai si Bangkok. Ce sa zic? Asta este ! O experienta interesanta. Nu imi pare rau deloc ca am ajuns acolo si ca am vazut. Si nu m-as duce in Phuket nici sa ma plateasca cineva, dupa tot ce am citit. Eh, conceptii aiurea... Ma bucur ca tie ti-a mers la suflet:)

Ștergere
  5. Si un prieten francez a stat 3 luni in Malaezia si in Tailanda! Imi spune ca e mult mai ieftina viata decat in Republica Dopminicana! In Republica Dominicana, se poate trai cam cu 300 de euro pe luna!
    Chiar si in bune conditii, depinzand de loc! Mai greu in zonele turistice, insa se gasesc si acolo alternative la viata luxoasa!

RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...